הסדרי החינוך החדשים המוצעים – כיתה א' תשפ"ג

רעיון טוב נועד לתת פתרון לצורך. ככל שהפתרון פשוט יותר להסבר הוא טוב יותר. מנגד, ככל שמעמיסים עליו פרטים, הפתרון הופך להיות פחות נחשק, פחות ישים.
רעיון טוב הוא כמו בגד. כשמלבישים אותו על האדם המתאים הוא נראה טוב. כשמלבישים אותו על מישהו אחר, עם מידות קצת שונות, מאבדים פרופורציות וזה נראה פחות טוב.
כהורים, אחרי כמה פעמים שהילדים שלנו יתלבשו בצורה רשלנית, יש סיכוי שהמורה תבחר להאיר את עינינו בכך. זאת בדיוק הסיטואציה של התנועה שלנו, בכל הקשור להתנהלות עיריית כפר יונה. יותר מדי פעמים, העירייה "הלבישה אותנו", התושבים, עם הבגד הלא נכון לסיטואציה. לכן, בחרנו להיות מעורבים. לשאול שאלות כדי להבין טוב יותר אם הבגד לא מתאים או שקריאת הסיטואציה לוקה בחסר.

קחו למשל את מערכת החינוך בעיר וההצהרות של עיריית כפר יונה על פתיחת אזורי הרישום ל"בחירה מבוקרת". הרעיון שהוצג לתושבים – כל הורה יכול לבחור באיזה בית חינוך יסודי ילדיו ילמדו, ללא קשר לרחוב בו הם גרים ו/או למיקום ביה"ס. כדי לעשות זאת, מערכת החינוך העירונית יצאה למסע בו כל בית חינוך הגדיר את החזון החינוכי ואת דרך מימושו במסגרת הלימודים. כאן בדיוק הרעיון הטוב הסתבך.

מסגרת ההגדרה, ככל הנראה, לא הייתה שיטת הלימוד, אלא התוכן והדגשים. כתוצאה מכך, ההבדלים בין מוסדות החינוך השונים הם מינוריים והבחירה הופכת לא משמעותית. וכשכך הם פני הדברים וכשהבחירה איננה בעלת משמעות, המסקנה המתבקשת היא שהבחירה המבוקרת נועדה לתת פתרון לצורך אחר, שאינו מתן זכות בחירה להורים.

כדי להבין את הצורך שהרעיון בא לפתור, פנינו לעיריית כפר יונה בבקשה לפי חוק חופש המידע וכן פנינו למנהלת מחוז מרכז במשרד החינוך.

בנוסף התחלנו להעמיק בידע ובמידע שיש לנו, וניסינו לברר את הדברים בעזרת המידע הקיים בידי התושבים, האנשים והגורמים שפועלים בנושא זה בעיר.

העתקים מהפניות זמינים לעיונכם כאן באתר, בעמוד המסמכים.


הסתבר לנו, הלכה למעשה, שהצורך בבחירה מבוקרת – שהוצג לכאורה כפתרון עבור רצון ההורים בבחירת מוסד החינוך המתאים לילדיהם – לא נועד אלא כדי לתת מענה לשתי בעיות שונות, אחרות:
1. מחסור בכיתות לימוד בשכונת שרונה ובשכונת יפה נוף.
2. קיומן של שכונות מתבגרות לכאורה, שבהן יש מיעוט של תלמידים.

בבואנו לבחון את הפתרון המוצע על ידי העירייה, התעמקנו קצת יותר בבעיות.
בביה"ס "דרך" ביפה נוף – יש כ- 20 כיתות לימוד, מאוכלסות. בשנים הקרובות כמות הילדים שעולים לכיתה א' גדולה מסך הילדים שיסיימו כיתה ו', כך שבכל שנה יש צפי למחסור של כיתה אחת לפחות.
בביה"ס "שרונה" – אין עדיין איכלוס מלא של כל שכבות הגיל, ולמרות זאת נותרה רק כיתה אחת פנויה שניתן ללמד בה, כאשר הצורך רק בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ג – 2022/2023) הוא שש כיתות פנויות.
בתי הספר "עמל", "רימון" ו"הדר" הם בתי ספר שבכל שנה מאכלסים מחדש מעל ל-3 כיתות א', ללא כל שינוי ברחובות המפנים אליהם. כלומר הטענה כי השכונות שבקרבתם אולי מתבגרות נחזית כנכונה, ברם, אין בה כדי לשקף את המציאות הנוכחית, אלא – אולי – את העתיד.

Shocked man and woman with open eyes, mouths

מתוך המבט לבעיות לכאורה, ניתן להניח – די בוודאות – כי הפתרון המתבקש איננו "בחירה מבוקרת", אלא הגדלת בתי הספר הקיימים ו/או הקמת בתי ספר נוספים (בעיקר בשכונות החדשות – שרונה ויפה נוף). ואולם, פתרון מסוג זה מצריך תכנון מוקדם מול משרד החינוך, בכדי לקבל את התקציבים הנכונים והמתאימים. וכשאין תכנון מוקדם, לכאורה, לשם מציאת פתרון פיזי לבעיית חוסר הכיתות, מתחילים לחפש פתרונות אחרים. בגדים קיימים שאולי יתאימו לילד המתבגר…

אחד הבגדים שכבר יש בארון, שרחמנא ליצלן, אפילו נחשב פתרון טוב – הוא שינוי והתאמת אזורי הרישום ברחבי העיר. מדובר בפתרון פשוט יחסית, אם כי הוא מצריך היערכות לוגיסטית ומחשבה רבה על אופן ביצועו. במישור הלוגיסטי – אין ספק שפתרון זה היה מייצר לעירייה עבודה, משום שהיה עליה לבחון מחדש את כמות התושבים וגילאי הילדים בכל אזור ואזור. במישור המחשבה על אופן הביצוע – נשאלת השאלה 'על מה הייתה צריכה העירייה לחשוב'? תשובה אחת לשאלה זו הייתה יכולה להיות: על התרעומת של ההורים בשכונות החדשות, ועל הצורך להסביר את הקשיים לתושבים, לדבר אליהם בגובה העיניים. ראוי היה שהעירייה הייתה מתייחסת לתושבים כאנשים נבונים, וכדי כך – לספק הסבר מאיר עיניים בנוגע להשתלשלות העניינים שהובילה לחוסר הצפוי בכיתות לימוד בשנת הלימודים תשפ"ג.

וכך, במקום להתרכז בפתרון הפשוט ולהנגיש אותו לציבור, בחרה העירייה במודע להלביש עליו הסבר אחר – ה"בחירה מבוקרת", שבצדה – פתיחה של אזורי הרישום בכל העיר.

אך מסתבר, שמהלך כזה, של פתיחת אזורי הרישום, מחייב אישור מוקדם של מנהלת המחוז במשרד החינוך, ואישור זה חייב להגיע עד למועד מסוים שנקבע בדין. במענה לפנייתנו אל מנהלת המחוז (שהובאה כאן לעיל) הושב לנו על ידה, כי אם הרשות מעוניינת לפתוח את אזורי הרישום, היא תפנה למשרד החינוך ותיענה בערוצים המקובלים ובהתאם להוראות הדין והוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך. תשובה זו ניתנה לנו, על ידי מנהלת המחוז גב' ורדה אופיר, עוד באותו יום שפנינו אליה (28 בנובמבר 2021). זה המקום להודות למשרד החינוך מחוז מרכז, ולמנהלת המחוז, על מתן תשובה מהירה לפניות התושבים והאזרחים. כך בדיוק מצופה מכל גורם שלטוני לנהוג, ואנו מקווים שעיריית כפר יונה תשכיל להשיב לפניות תושביה בהקדם, ובמועד.

מכל מקום, מתשובת מנהלת המחוז למדנו, שנכון למועד מתן התשובה, העירייה כלל לא פנתה אל משרד החינוך. אולי הדבר נובע מחוסר ידע או מטעות בעירייה, ואולי חיכו שם בכוונה לרגע האחרון כדי להגיש את הבקשה. כך או כך, יש לנו יסוד סביר להניח, כי השאלות שהפנינו אל הממונה על יישום חוק חופש המידע בעירייה ואל מנהלת המחוז, הובילו למסקנה, כי בעת הזו, "הבחירה המבוקרת" אינה בשלה להחלה בכל העיר, ואולי בשל כך לא הוגשה בקשה ולא ניתן אישור למהלך כולו. במקום זאת, כפי שנמסר, משרד החינוך אישור לעירייה לבצע את מהלך "הבחירה המבוקרת" באופן חלקי בלבד, כך שיתאפשר ניוד של תלמידים בכיתה א' לשלושה בתי ספר: עמל, רימון ובר אילן.

כלומר, במקום להנגיש פתרון הגיוני (שאמנם – כאמור – מצריך היערכות לוגיסטית, מחשבה עמוקה על זהותו של כל בית ספר והשיטה החינוכית והתמודדות עם התנגדויות הורים), העירייה הצליחה להסתבך עם הבגד החדש. הוא לא במידות הנכונות.
למה?
למשל, כי בית הספר בר אילן פתוח לרישום מכל רחבי העיר כבר שנים מתוקף היותו בית הספר היחידי בעיר של החינוך הממלכתי דתי. כלומר, שמו שורבב ל"בחירה המבוקרת" שלא לצורך, אולי כדי לנסות להרחיב באופן מלאכותי את המהלך, במקום פשוט לקרוא לו "בעיית חוסר כיתות הלימוד בשכונת שרונה".
כך שבפועל נותרו 2 בתי ספר שניתן לנייד אליהם (רימון ועמל).

ואם אין באמת אפשרויות בחירה, למה העירייה בוחרת להתמקד דווקא במה שאין? כדי להסתיר את מה שיש – שינוי של אזורי השיוך.

כתנועה שחרטה על דגלה את הרצון להביט ביושר קדימה, כדי לאפשר את המעבר מכפר לעיר בצורה המיטבית, אנחנו ממתינים לעיריית כפר יונה שתחשוף בפנינו את השיקולים המקצועיים של שינוי אזורי השיוך, את דרך ההתמודדות עם האתגרים בשינוי זה (למשל התייחסות ללמידת אחים בבתי ספר יסודיים שונים ופתרונות תחבורתיים) ואת הצורך האמיתי בגינו הוחלט על "הבחירה המבוקרת". נכון למועד זה – טרם ניתן מענה לבקשת המידע שהגשנו.

למרות הזמן המועט, ולמרות שהרישום לכיתות א' מתחיל בימים הקרובים (17 בינואר 2022; לחוברת הרישום של העירייה הקליקו כאן), אנחנו מתחייבים שעם קבלת התייחסות העירייה נעדכן את הציבור בתשובות, ובמקביל, נעשה את מירב המאמצים בכל הדרכים העומדות ברשותנו, כדי להבטיח שכל שינוי שיתבצע יהיה לטובת התושבים.

עדכון מתאריך 30 בינואר 2022: עיריית כפר יונה השיבה לבקשת חופש המידע שהפנינו אליה, וקישור להעתק מתשובתה נמצא ממש כאן באתר, בעמוד המסמכים.

קרדיטים

בעמוד זה נעשה שימוש בתמונות או תצלומים אשר נוצרו על ידי צדדים שלישיים והותרו לשימוש ברישיון חופשי. אנו מקפידים לשמור על הזכות המוסרית של היוצרים, נותנים להם קרדיט ומפנים להלן אל הקישורים שבהם ניתן למצוא את התמונות או התצלומים במקור.

Woman vector created by redgreystock – www.freepik.com

Image by 1239652 from Pixabay

לפעמים גם אנחנו טועים

אנחנו עושים מאמצים לדייק במידע שאנחנו מפרסמים, ומפעילים גם בקרה וגם ביקורת עצמית. אבל ככל שנרצה להימנע מטעויות, לפעמים הן קורות. אם מצאתם טעות בטקסט הכתוב בעמוד זה, נודה לכם אם תעדכנו אותנו. אנו נבחן את הדברים בתשומת הלב המרבית. ליצירת קשר באמצעות מייל לחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *