לפני כחודשיים (מאי 2022) פנינו אל שרת התחבורה ואל ראש הממשלה, בבקשה שיפעלו לביצוע כביש 57 עוקף כפר יונה. כמו כן, ביקשנו להבין מהם הנימוקים שבגללם נדחתה תחילת הביצוע של הפרויקט הזה, לפחות עד לחודש דצמבר 2025 (בהתאם להחלטת ממשלה מס' 276 מחודש אוגוסט 2021).
לצערנו, הפנייה לא נענתה, ולפיכך בשבוע שעבר נאלצנו לעתור לבג"ץ. בעתירה ביקשנו שבג"ץ ישקול לחייב את המדינה לבצע שלושה פרויקטים תחבורתיים, שלמעשה שלובים זה בזה: 1) ביצוע כביש 57 עוקף כפר יונה, וזאת לא יאוחר מהרבעון הראשון לשנת 2023; 2) ביצוע נתיבי תחבורה ציבוריים וכן ביצוע שבילי אופניים, בין כפר יונה לבין תחנת הרכבת בנתניה, וזאת בתוך מספר חודשים לאחר מתן החלטת בית המשפט בעתירה.
אנחנו מודעים לכך שמדובר בעתירה שלא פשוט להצליח בה, משום שבדרך כלל בית המשפט אינו נוטה להתערב במדיניות הממשלה, ובכלל זאת בתעדוף של הפרויקטים השונים או בתקצוב שלהם. יחד עם זאת, אנו סבורים שיש לנו טענות הראויות להישמע בנסיבות העניין. מעבר לכך – אי-ביצוע הכביש פוגע בצורה קשה (ואולי אף בלתי-הפיכה) בהמשך הפיתוח של כפר יונה, משום שרחוב העצמאות אינו יכול "להשתחרר" לטובת פיתוח עירוני.
עדכונים
עדכון מתאריך 27.11.2023: לנוכח בקשת מחלקת הבג"צים ומנימוקיה, הדיון הקרוב בוטל ומועד הדיון נדחה ליום 19.6.2024.
עדכון מתאריך 23.8.2023: מטעמי בית המשפט, מועד הדיון נדחה ליום 30.11.2023.
עדכון מתאריך 2.3.2023: מועד הדיון נדחה, מטעמי בית המשפט, ליום 13.9.2023.
עדכון מתאריך 2.12.2022: בהסכמת פרקליטות המדינה, העתירה נקבעה לדיון לפני הרכב שופטים, ותגובת הפרקליטות תוגש מספר ימים לפני מועד הדיון. הדיון קבוע כעת ליום 23.4.2023.
Image by goonerua on Freepik